Inte bara göken gör så

Under semestern blev jag vittne till ett drama värdigt en naturdokumentär. Det började när jag var på väg till vedboden och plötsligt såg något konstigt i ögonvrån.

Nytt sågspån? Vid en överbliven brädstump?

Vare sig jag eller sambon hade något aktuellt snickeriprojekt. Vad kunde det då vara?

larver som matreserv för insekt
En mängd små larver. Och träspån.

När jag tittade närmare visade det sig att det inte bara var sågspån utan också en mängd larver. De låg alldeles stilla så de var uppenbarligen paralyserade.

I kortändan av brädbiten fanns ett nytt hål. Det var därifrån sågspånen kom. Någon insekt, förmodligen en rovstekel, höll på att bygga ett bo för sin avkomma.

Vad för art det kunde vara, det såg jag inte. Det var ingen aktivitet runt ingångshålet.

guldstekel
Guldstekeln väntar på rätt tillfälle att slå till.

Lite senare samma dag satt det en insekt på brädan. En liten stekel med en kropp som skimrar i metalliskt grönt och mörkrött. Oerhört stilig.

Jag visste inte vilken art det var. Tidigare i veckan hade jag plötsligt sett flera likadana så det var något med en säsongsvariation. Kunde det möjligen vara den som var hålbyggaren?

Efter lite efterforskning visste jag att det jag sett var en guldstekel (Chrysis ignita).

igenmurat hål insekt
Alla larverna är inne i skafferiet och dörren är stängd.

Guldstekeln bygger inga egna bo. Precis som göken lägger den sina ägg i andras.

På engelska kallas sådana boparasiter för ”cuckoo wasps” eller ”gökgetingar”.

Det var med lite blandade känslor som jag såg att rovstekeln bommat igen hålet.

Guldstekelns larv kläcks nämligen först. Då äter den omedelbart upp rovstekelns ägg. Med konkurrenten oskadliggjord har guldstekeln sedan hela det insamlade matförrådet för sig själv.

Otur för den rovstekel som arbetade så hårt för att ta hand om sin avkomma. Helt förgäves. Bra för guldstekeln som gjorde precis det som evolutionen har lärt den. Fascinerande för mig som fick följa (nästan) hela förloppet.

Kommentera

